737 MAX

Sustav za sprječavanje gubitka uzgona aktiviran prije pada etiopskog Boeinga

29.03.2019 u 21:16

Bionic
Reading

Sustav za sprečavanje gubitka uzgona u središtu je pažnje istrage pada Boeinga 737 MAX u Indoneziji, a isti problem pojavio se i u padu identičnog etiopskog zrakoplova, reklo je troje ljudi informiranih o slučaju. Podaci dobiveni sa snimača leta na zrakoplovu Ethiopian Airlinesa upućuju da je takozvani MCAS sustav, koji gura nos zrakoplova prema dolje, bio je aktiviran netom prije nego li se zrakoplov strmoglavio u polje nedaleko od Addis Ababe 10. ožujka, rekli su ti ljudi koji su željeli ostati anonimni uoči internog službenog izvješća.

Boeing i Savezna zrakoplovna uprava SAD-a odbili su dati komentar na nove spoznaje o podacima, koje je prvi objavio The Wall Street Journal. Drugi dokaz koji se pojavio nakon analize crnih kutija etiopskog leta 302 upućuje na sličan problem s očitavanjem "napadnog kuta" kao i kod prvog pada.

Ovi prvotni pokazatelji s etiopskog leta, koje je prvi objavio Reuters, pozivaju se na informacije vezane za gubitak uzgona koje su aktivirale automatski sustav MCAS, pri čemu zrakoplov zaranja prema tlu. Sustav je napravljen da se aktivira kada je napadni kut zrakoplova, koji mjeri način na koji zrakoplov siječe zrak, previsok kako bi se spriječilo da zrakoplov izgubi uzgon.

Međutim, nije odmah bilo jasno je li sustav na etiopskom zrakoplovu reagirao na krive podatke senzora, kao što je bilo kod prethodnog pada, ili pravog pokazatelja da postoji gubitak uzgona.

Etiopski, francuski i američki dužnosnici rekli su da postoje sličnosti između dvije nesreće, koje je dovelo do zabrane leta Boeinga 737 MAX u cijelome svijetu.

Istraga koju vode Etiopljani pokušava utvrditi je li sustav nadjačao pilote, što smatraju uvodom u nesreću te koje su poteze napravili piloti.

Boeing je sugerirao da su upotrebom dva prekidača koji prekidaju sustav piloti Lion Aira mogli izbjeći katastrofu, no također su najavili prijedlog da ojačaju sustav i poboljšaju izobrazbu pilota.

Dva izvora upoznata sa slučajem rekli su kako pretpostavljaju da piloti etiopskog zrakoplova nisu isključili prekidače temeljem brzine zrakoplova i smrtonosnog opasnom spuštanju, no također, nisu mogli potvrditi ni da su podaci prikazivali upravo to.